Twórcą tego treningu jest dr Kjeld Johansen – nauczyciel i psycholog, dyrektor Bałtyckiego Laboratorium Badań Nad Dysleksją, wykładowca na Uniwersytecie Pedagogicznym w Kopenchadze.
W swojej pracy K.Johansen oparł się na doświadczeniach dr Christiana A. Volfa.
Jeśli u dziecka występują wady słuchu lub zaburzenia przetwarzania słuchowego wówczas może mieć ono problemy z prawidłowym różnicowaniem dźwięków, lokalizacją źródła dźwięku, rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych, analizą czasowych aspektów sygnału dźwiękowego, umiejętnością rozumienia mowy zniekształconej oraz rozumieniem mowy w hałasie. To znaczy, że może nie mieć ono możliwości pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego. W konsekwencji u tego dziecka często mogą pojawić się trudności w rozwoju mowy, rozwoju prawidłowej artykulacji, koncentracji uwagi, uczeniu się, czytaniu oraz konstruowaniu wypowiedzi pisemnych i pisaniu.
Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu IAS opiera się na badaniu lateralizacji, audiometrii tonalnej monauralnej i binauralnej oraz testach mowy utrudnionej, w tym teście dychotycznym. Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej codziennie przez 10 minut przez słuchawki. Postępy terapii kontrolowane są co 4-8 tygodni, za każdym razem dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa 6-10 miesięcy.
MOŻNA METODĄ IAS PRACOWAĆ Z DZIEĆMI, MŁODZIEŻĄ I DOROSŁYMI:
- z wadami słuchu – korzystającymi z aparatów oraz implantów słuchowych,
- z zaburzeniami przetwarzania słuchowego,
- z opóźnionym rozwojem mowy,
- z dysleksją,
- z zaburzeniami koncentracji,
- z zaburzeniami uwagi słuchowej,
- z zaburzeniami percepcji słuchowej,
- z nadwrażliwością na dźwięki,
- z trudnościami w zrozumieniu i zapamiętaniu instrukcji oraz poleceń werbalnych,
- z dziecięcym porażeniem mózgowym,
- z autyzmem,
- z nadpobudliwością psychoruchową
INDYWIDUALNA STYMULACJA SŁUCHU POPRAWIA PRZETWARZANIE BODŹCÓW SŁUCHOWYCH ORAZ:
- zdolność utrzymywania uwagi oraz koncentracji
na wypowiedziach ustnych, - rozumienie mowy,
- komunikację,
- artykulację,
- czytanie i pisanie,
- napięcie mięśniowe,
- utrzymanie równowagi,
- koordynację ruchów,
- motorykę,
- samoocenę
ZALETĄ INDYWIDUALNEJ STYMULACJI SŁUCHU JEST:
- dostępność dla osób mieszkających daleko od dużych ośrodków, gdyż ma ona miejsce w domu dziecka,
- możliwość wykorzystania jej w przyjaznym, bezpiecznym, domowym otoczeniu,
- brak konieczności rezygnowania z innych form terapii, jakimi objęte jest dziecko w tym samym czasie.